Kategorija: Juni, 2016

Oko Kraljeva u nepoznato

Subota, Juni 25th, 2016
Šta je Keti opet smislila? Ima li još negde nepoznatog za Izletnik? Ada promiče pored nas

Ibarskom amgistralom na jug, preko Rudnika. Gornji Milanovac , Mrčajevci,  lepota prirode

Posle njih etno restoran „Potkovica“. Kafa, rakija i slatko od jagoda.

Idemo u poljoprivredno selo Cvetke, nekad poznato po siru i kajmaku. Tu  je nova crkva (Sabor svetih apostola), sagrađena 1985),

U kompleksu je crkva brvnara (posvećena rođenju presvete Bogorodice, stara skoro 300 godina), čiji je ktitor bio Jovan Kursula. Sklopljena je samo sa drvenim klinovima

Obilazmo  i spomen sobu Jovana Kursule.

Odajemo poštu kod groba Jovana Kursule, koji je postradao na Deligradu kad su ga opkolili Turci.

Vrtimo se oko Kraljeva. Bogutovac, čeka nas domaćin Bane i vodi u Matovića vodenicu,  sa jako lepim okruženjem

Pogledaćemo Bogutovačku banju koja je zatvorena, kao i mnogo toga što je ranije uspešno radilo. Voda ima litijuma i smiruje nervne bolesnike.

Nastavljamo do etno sela  „Biser Lopatnice“, gde se izdaju tri vikendice za odmor uz reku. Dočekuju nas male lepotice u narodnim nošnjama.

Odličan ručak,  srpsko predjelo, odličan svadbarski kupus, pečenje svinjsko i kolači.

Zaustavljamo se u selu Stubal, da vidimo manastir Sv. Petka, u kojem se  čuva pokrov Sv.Petke, poklon manastira Jaši (gde se čuvaju njene mošti). Pored njene crkve, tu je kapela Sv. Kamen i imitacija Golgote i mesta rođenja Hrista.

Nastavljamo u Čukojevac, gde je na Zapadnoj Moravi uređen prijatan brod restoran „Residence Saint Paul“.  U lepom ambijentu odlična kafa.

I tako smo celog dana obigravali oko Kraljeva, a da Kraljevo nismo videli. Kao kiša oko Kragujevca.
Ali bar smo prošli kroz Kragujevac :)

(Slika i piše prim. dr Anka Stanojčić)

Radmila Katalina – Keti,

Predsednik IZLETNIK-a

Maramureš, neočekivana lepota

Sreda, Juni 15th, 2016

Novu avanturu Izletnika vodi Keti, vozi Vlada, pomaže vodič Dušan. Pravac: Rumunija,  cilj: Maramureš.

Vršac je prvi odmor

Malo duže smo čekali na granici

Pred nama je zanimljiv i dug put duž granice sa Srbijom, pa Mađarskom pa Ukrajinom

Prolazimo Temišvar

Oradea, centar oblasti Krišana,  bukvalno nas je zadivila

Prolazimo prelepom nizijom i konačno stižemo u Baia Mare, centar Maramureša

Posećujemo Etnografski muzej u Baia Mare, da upoznamo običaje i život u Maramurešu

Tipična moderna kuća u Maramurešu, drvena i ukrašena bogatim cvetnim aranžmanima

Muzej sela u Baia Mare i prigodni folklorni program koji izvode deca s posebnim potrebama

Kroz prelepe predele vozimo se u Surdesti, gde se nalazi prva od dve drvene crkve pod zaštitom UNESC-a. Obe su posvećene Sv. Arhangelima Mihailu i Gavrilu.

Pravoslavna u mestu Plopis

Najviše je gradio Veliki Stefan. Stefan III Moldavski znan i kao ili Stefan Veliki (rumunski: Ștefan cel Mare ili Ștefan cel Mare și Sfânt – Sveti Stefan Veliki), 1435. – 1504., bio je moldavski vojvoda u razdoblju 1457. – 1504. Za svog života stekao je slavu po čitavoj Evropi zbog svog dugotrajnog otpora osmanskim Turcima. Od njegovih zadužbina još jedino postoji kula zvonara u Baia Mare.

Jedna od najvećih atrakcija  sveta je Veselo groblje, Cimitirului Vesel. Ovo groblje je na prvom mestu po posećenosti među grobljima u Evropi, a u svetu je popularnija jedino Dolina kraljeva u Egiptu. Nalazi se u selu Săpânţa.  Ovaj neobičan običaj započeo je  slikar naivac, Stan loan Patras koji je sagradio prvi ovakav spomenik davne 1935. Groblje, rad lokalnih zanatlija, čuveno je po drvenim krstovima uglavnom plave boje sa duhovito sročenim epitafima i slikama u naivnom maniru, koje prikazuju karakteristične scene iz života pokojnika.

Vraćamo se u Siget Marmatei (Sigethu Marmatei)   do ustanove evropskog sećanja,  memorijalnog centra žrtvama komunizma, Memorialul victimelor comunismului al rezistentei.

Šarmantno i ljupko selo Bârsana krasi  predivan manastirski kompleks izgrađen od drveta i kamena, smešten na blagom uzvišenju i okružen divnim voćnjakom. Zbog svoje lepote i duhovne važnosti manastirski kompleks Bârsana nalazi se na UNESCO listi svetske kulturne baštine.

U mestu Viseu de Sus ukrcavamo se  u jedinstveni voz, Mocanita (čita se mokanica). Radi se o posljednjim  parnim lokomotivama u Evropi, koje su u funkciji, prevoze drvo, a vikendom turiste. Sledi šest sati nezaboravne vožnje i odmora pšored reke Vaser.

Obilazak Kluža (Kluj- Napoca). Episkopska pravoslavna crkva, koju zovu Mitropolija. Ispred je spomenik Avram Iancu. Gradska kuća. Rimokatolička katedrala i spomenik kralju Matiji Korvinu.

Radmila Katalina – Keti,

Predsednik IZLETNIK-a

(slika i priča Prim.dr Anka Stanojčić)

Bijeljina, Stanišići, manastir Tavna

Subota, Juni 12th, 2016

Banja Dvorovi, sa izvorima termalne vode od 75 stepeni.

BIJELjINA – varoš u Semberiji blizu ušća Drine u Savu. Prvi put se pominje 1446. g. Kroz grad je prolazio srednjovekovni drum iz Zvornika za Mačvu, Sremsku Mitrovicu i Ilok. Krasi ga jedan od najlepših i najstarijih parkova u BiH.

Tamo gde je ostala Dučićeva duša – Mladi učitelj Jovan Dučić u Bijeljinu je došao 1893. g. iz Sombora i tada ga stiže pesničko usudište – ljubav. Sudbina je htela da se Magdalena i Jovan ubrzo, ne svojom voljom, razdvoje. Dučića su austrougarske vlasti proterale zbog patriotskih pesama. Morao je 1894. da napustiti Bijeljinu i svoju Magdalenu – sa kojom se, najverovatnije, tajno verio prethodne godine. Iz Žitomislića, 29. 11. 1894. g., pesnik piše: „Kad sam otišao iz Bijeljine i poljubio se s tobom a ja sam se zarekao Bogom i životom da moja usta neće poljubiti nikog više dok tebe ne poljube kao svoju. Od tog časa, tako mi Bog pomogao, moja usta ne dotakoše se ničega a ne kao što mi ti reče da se ja ljubim. A tim sam se čisto ponosio i to mi beše nešto milo…”.Dučić nije došao svojoj Magdaleni, a ni u Bijeljinu nikada više. Koliko je Magdalena volela Dučića potvrđuje uklesana poruka na spomeniku: „Magdalena Nikolić – Živanović, 1874–1957, sama pesnik i pesnika Jove Dučića prvo veliko nadahnuće”. Kuća Magdalene Nikolić je 2011. gorela u požaru, pretpostavlja se podmetnutom i danas izgleda sablasno. Ali je balkon i dalje tu i nada da će kuća biti obnovljena i sačuvana.

Muzej Semberije – se nalazi u najstarijoj zgradi u Bijeljini. Ima bogatu zbirku sa preko 10.000 eksponata iz arheologije, istorije i etnologije koja govori o istoriji i životu Semberije.

Manastir Sv. Vasilija Ostroškog – nalazi se u okviru Vladičanskog dvora. Sagrađen je 2001. U hramu je ispred oltara pokrov sa moštima Sv. Vasilija Ostroškog i deo moštiju Sv. Sisoja Velikog. Posebnu vrednost manastirske crkve predstavlja kopija čudotvorne ikone Trojeručice koja je dar hilandarskog manastira.

Osveženje u restoranu “Lovac”

Ruska crkva – kako sve češće nazivaju manastir Sv. Petke se nalazi na obodu naselja Pet jezera. Posvećen je Prepodobnoj majci Paraskevi. Hram se sastoji od gornje crkve i kripte u kojoj se vrše bogosluženja. Hram je zidan od pune cigle. Ima pet kupola i prekriven je limom zlatne boje, a živopisan u srpsko-vizantijskom stilu.

MANASTIR TAVNA –potiče iz vremena Kralja Dragutina. Ime je dobio po rečici Tavni u čijoj je blizini. Nalazi se u selu Banjica na tromeđi tri opštine (Bijeljina, Zvornik i Ugljevik), na majevičkom pobrđu.  Na starim ruševinama manastir je obnovio starina Novak 1559. g.  Nalazi se i u grbu grada Bijeljine kao jedna od najstarijih građevina ovog kraja.

ETNO-SELO STANIŠIĆI – osnovano je 2003. g. Boris Stanišić  je putovao nekoliko godina po srpskim selima srednje Bosne u potrazi za starim kućama i predmetima koji govore o jednom vremenu i kulturi življenja sa kraja 19. i početka 20. veka. Rezultat je autentično planinsko selo usred semberske ravnice u kome se nalaze crkve, mlinovi, vajati, jezero, hotel po ugledu na pirg Sv. Save u Hilandaru, itd.

(Slika prim. dr Anka Stanojčić)