Kategorija: Maj, 2017

Krsna slava Izletnika

Ponedeljak, Maj 22nd, 2017

Svake godine Izletnik svečano obeleži svoju krsnu slavu, Sv. Nikolu Letnjeg, u Crkvi Svetog Vaznesenja Gospodnjeg, Vaznesenjskoj crkvi. Ovog puta domaćin je bio Željko Petrović.

Slavlje se nastavilo u restoranu “Savski venac”, uz dobro raspoloženje i odličnu muziku. Neka nam je srećna slava!

(Slika i piše prim. dr Anka Stanojčić)

Nepoznato u Trešnjevcu

Subota, Maj 20th, 2017

Krenuli smo na izlet u nepoznato i Vlada je okrenuo bus prema Banatu. Keti nas drži u neizvesnosti šta nam je pripremila. Gradi se Beograd na vodi…

Ulazimo u atar Sente  i skrećemo za Trešnjevac, 13 km od Kanjiže i 15 km od Sente, gde je održana Senćanska bitka. Trešnjevac (mađ. Oromhegyes) je naselje u Srbiji u opštini Kanjiža u Severnobanatskom okrugu. Prema popisu iz 2011. bilo je 1724 stanovnika. U praistorijsko doba Trešnjevac je bio nastanjen, a prvi pisani dokumenti potiču iz 1271. godine i pominje se ime Gornji Adrien – Feel Adrien, da bi kasnije dobio naziv Tetehedeš, Šipošfalva ili Zakofelde-Zakievo zemljište, Uzunovićevo, Oromheđeš i Trešnjevac. Trešnjevac je imao 2002. godine 1923 stanovnika, 95 % mađarske 5 % srpske, hrvatske i drugih nacionalnosti.

Naš domaćin je Jadranka Balaš. Vodi nas prvo u crkvu Sv. arhangela Mihaila, s lepim vitražima,  izgrađenu 1912, rekonstruisanu 2012.

…pa šetamo do seoskog doma, Faluha, ispred kojeg je stub zbratimljenih naselja. Tu se održavaju kulturne manifestacije i takmičenja u negovanju mađarske tradicije. Keti priča vic Leskovčanka na bini.

Ukrcavamo se u „špeditere“, prikolice koje vuku lepi konji, sa balama sena za sedenje.

Idemo u najlepšu baštu Srbije porodice Randovics, koju vode mladi Lejla i Nađ­ Tibor. Velika, uredna, besprekorno oblikovana, do poslednjeg detalja osmišljena i utegnuta – takva je pobednička bašta porodice Randovics – prvo mesto na konkursu za 2015. godinu! Ovaj nesvakidašnji vrt površine 8 ari nastao pre četiri godine, predstavlja ispunjenje jednog sna.

Pasionirani ljubitelj cveća, veterinarski tehničar po struci, Lejla je krenula je metar po metar da organizuje svoje lično carstvo. Kreativac u duši, esteta po prirodi, svakoj biljci je dala priliku da zauzme mesto u njenom divovskom vrtu. Tu su se našle ruže, lavanda, floks, veronika, asterm, razne vrtse začinskog i aromatičnog bila, ukrasne trave, albicija, berberis, evonimus, šimšir, aronija… Ali pravi užitak su irisi na koje je mlada baštovanka posebno ponosna. Njena skromna zbirka broji oko 300 vrsta ovih lukovica.

Bašta koja je s punim pravom ponela laskavu titulu opčinjava svojom jednostavnošću, preglednošću, raskošnim biljkama, lejama, grupacijama. Svaki element je na svom mestu i negovan prema najvišim standardima. Ova bašta predstavlja odličan primer spoja kreativnosti, dobre informisanosti, vrednoće i, pre svega, dobrog ukusa.

Čeka nas Kreativna kuća Ulmus, drvodelje Ištvan Erdelji, koji pravi tematske skulpture.  Tu se sedam godina održava Tabor drvodelja. U grupicama obilazimo kuću gde je Ištvan sve sam uradio. Evo i naših domaćina :)

Nastavljamo vožnju špediterima, kao vremeplov kojim se vraćamo 50 godina unazad.

Ručamo   u blizini Martonoša (kod Kanjiže) na Salašu Tandari, raju za ribolovce. U toku je i svadba.

Zobnatica je najstarija ergela u Srbiji, osnovao ju je osnovao 1779. godine grof Terlei.  Zobnatica je centar konjarstva i konjičkog sporta. Danas na ergeli ima oko 100 rasnih konja, uzgajaju se galoperi koji se koriste za galopski sport i preskakanje prepona. Uz ergelu je smešten i hipodrom sa pokrivenim manježom. Posetiocima se nudi turističko jahanje, škola jahanja, vožnja fijakerom.

Zobnatičko jezero je formirano 1976. godine u dolini rečice Krivaje sa površinom od 226 ha i dužinom oko 5 km. Zobnatičko jezero poseduje uređenu plažu, ugostiteljske objekte, sportske terene a postoji mogućnost ribolova. Smeštaj gostiju je moguć u hotelu “Jadran”.

Čuvene “Zobnatičke konjičke igre” održavaju su na hipodromu Ergele, svake druge nedelje u septembru.

A nas čeka povratak… Pamtićemo ovaj lep izlet.

(Slika i piše prim. dr Anka Stanojčić)